Amsterdams modemerk 'New Optimist' heft statiegeld op kleding: “Je betaalt borg voor het gebruik”

Geschreven door Muus Visser

2 minuten lezen

/

01 Oct

Met Het Amsterdamse modemerk New Optimist heft statiegeld op kleding: bovenop de prijs van het kledingstuk betaal je 2,50 tot 10 euro extra. “Het zou zonde zijn als onze duurzame kleding in de categorie wegwerpmode terechtkomt”, zeggen de oprichters. Het is één van de initiatieven die de mode-industrie toekomstbestendig moet maken.

Scherm­afbeelding 2023-10-01 om 12.49.16.png

Fotobron: New Optimist

“Je betaalt borg voor het gebruik van het materiaal en dat materiaal geef je uiteindelijk weer terug.”

Hoe werkt het statiegeldsysteem?

Oprichters van New Optimist Xander Slager en Nelleke Wegdam leggen hun statiegeldsysteem uit aan de Volkskrant. Wanneer klanten hun kleding van het merk niet meer dragen, kunnen ze die inleveren bij een van de deelnemende winkels of bij New Optimist zelf. Slager: “Je betaalt borg voor het gebruik van het materiaal en dat materiaal geef je uiteindelijk weer terug.” Blijkt het kledingstuk nog in redelijke staat, dan wordt het tweedehands verkocht. In andere gevallen wordt de stof gerecycled.

Fotobron: New Optimist

Gedumpt, vernietigd of opgeslagen

Het statiegeldinitiatief staat niet op zichzelf: sinds 1 juli dit jaar zijn mode- en textielondernemingen door de zogeheten uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) verplicht zelf een inzamelingssysteem voor kleding op te tuigen. In 2025 moet de helft van het gewicht aan kleding en textiel dat het jaar ervoor in de handel werd gebracht, worden hergebruikt of gerecycled. In 2030 geldt dat voor 75 procent.

Toezeggingen worden niet altijd waargemaakt

Grote ketens als Zara, H&M, C&A en Primark doen al allerlei beloftes wat betreft hergebruik en recycling. Dat deze toezeggingen lang niet altijd worden waargemaakt, bleek uit onderzoek van de Changing Markets Foundation. Met behulp van Air Tags volgde de ngo 21 puntgave kledingstukken, ingeleverd bij onder meer bovenstaande ketens. Zeventien items werden gedumpt, vernietigd of opgeslagen.

“We willen klanten er niet toe aanzetten om meteen weer iets nieuws aan te schaffen”

QR-code in waslabel

Om dergelijke praktijken te voorkomen heeft ieder item van New Optimist een online productpaspoort, in te zien door de QR-code in het waslabel te scannen. In dit paspoort is onder meer te zien van welk materiaal het stuk is gemaakt, hoeveel statiegeld ervoor werd betaald en wat de status is van het kledingstuk. Zo kan de koper zien of het product tweedehands is of onderweg naar de recyclingfabriek. Medeoprichter Wegdam ziet het paspoort als “digitaal bewijs” dat het systeem echt circulair is. Met het statiegeldsysteem hopen Slager en Wegdam klanten aan te moedigen hun kleding daadwerkelijk in te leveren. Ze hebben bewust gekozen voor het statiegeld, en niet voor kortings- of tegoedbonnen. “We willen klanten er niet toe aanzetten om meteen weer iets nieuws aan te schaffen”, aldus Slager.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Burna Boy is het nieuwe gezicht van G-STAR

Burna Boy is het nieuwe gezicht van G-STAR

17 Feb / 2 minuten lezen

    Daniëlle Cathari x New Balance: classic model 991v2 krijgt een pistachio-twist

    Daniëlle Cathari x New Balance: classic model 991v2 krijgt een pistachio-twist

    14 Feb

    /

    1 minuut lezen

    Daily Paper’s nieuwe SS24 collectie weerspiegelt de zoektocht naar je eigen ritme

    Daily Paper’s nieuwe SS24 collectie weerspiegelt de zoektocht naar je eigen ritme

    13 Feb

    /

    1 minuut lezen

    Patta haalt inspiratie uit het tropisch regenwoud voor de nieuwe SS24 collectie

    Patta haalt inspiratie uit het tropisch regenwoud voor de nieuwe SS24 collectie

    08 Feb

    /

    1 minuut lezen

    Modeontwerper, stijlvisionair en DJ: het leven en nalatenschap van Virgil Abloh

    Modeontwerper, stijlvisionair en DJ: het leven en nalatenschap van Virgil Abloh

    20 Jan

    /

    1 minuut lezen

    Lunar New Year: 5 merken die met hun collectie een ode brengen aan het Jaar van de Draak

    Lunar New Year: 5 merken die met hun collectie een ode brengen aan het Jaar van de Draak

    10 Jan

    /

    3 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".