Amsterdams modemerk 'New Optimist' heft statiegeld op kleding: “Je betaalt borg voor het gebruik”
01 Oct, 2023
2 minuten lezen
/
01 Oct
Met Het Amsterdamse modemerk New Optimist heft statiegeld op kleding: bovenop de prijs van het kledingstuk betaal je 2,50 tot 10 euro extra. “Het zou zonde zijn als onze duurzame kleding in de categorie wegwerpmode terechtkomt”, zeggen de oprichters. Het is één van de initiatieven die de mode-industrie toekomstbestendig moet maken.
Fotobron: New Optimist
“Je betaalt borg voor het gebruik van het materiaal en dat materiaal geef je uiteindelijk weer terug.”
Hoe werkt het statiegeldsysteem?
Oprichters van New Optimist Xander Slager en Nelleke Wegdam leggen hun statiegeldsysteem uit aan de Volkskrant. Wanneer klanten hun kleding van het merk niet meer dragen, kunnen ze die inleveren bij een van de deelnemende winkels of bij New Optimist zelf. Slager: “Je betaalt borg voor het gebruik van het materiaal en dat materiaal geef je uiteindelijk weer terug.” Blijkt het kledingstuk nog in redelijke staat, dan wordt het tweedehands verkocht. In andere gevallen wordt de stof gerecycled.
Fotobron: New Optimist
Gedumpt, vernietigd of opgeslagen
Het statiegeldinitiatief staat niet op zichzelf: sinds 1 juli dit jaar zijn mode- en textielondernemingen door de zogeheten uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) verplicht zelf een inzamelingssysteem voor kleding op te tuigen. In 2025 moet de helft van het gewicht aan kleding en textiel dat het jaar ervoor in de handel werd gebracht, worden hergebruikt of gerecycled. In 2030 geldt dat voor 75 procent.
Toezeggingen worden niet altijd waargemaakt
Grote ketens als Zara, H&M, C&A en Primark doen al allerlei beloftes wat betreft hergebruik en recycling. Dat deze toezeggingen lang niet altijd worden waargemaakt, bleek uit onderzoek van de Changing Markets Foundation. Met behulp van Air Tags volgde de ngo 21 puntgave kledingstukken, ingeleverd bij onder meer bovenstaande ketens. Zeventien items werden gedumpt, vernietigd of opgeslagen.
“We willen klanten er niet toe aanzetten om meteen weer iets nieuws aan te schaffen”
QR-code in waslabel
Om dergelijke praktijken te voorkomen heeft ieder item van New Optimist een online productpaspoort, in te zien door de QR-code in het waslabel te scannen. In dit paspoort is onder meer te zien van welk materiaal het stuk is gemaakt, hoeveel statiegeld ervoor werd betaald en wat de status is van het kledingstuk. Zo kan de koper zien of het product tweedehands is of onderweg naar de recyclingfabriek. Medeoprichter Wegdam ziet het paspoort als “digitaal bewijs” dat het systeem echt circulair is. Met het statiegeldsysteem hopen Slager en Wegdam klanten aan te moedigen hun kleding daadwerkelijk in te leveren. Ze hebben bewust gekozen voor het statiegeld, en niet voor kortings- of tegoedbonnen. “We willen klanten er niet toe aanzetten om meteen weer iets nieuws aan te schaffen”, aldus Slager.
Nog geen reacties