NIGO lanceert persoonlijke collectie met Levi’s ter ere van 501 jeans

Geschreven door Eline van Dijk

2 minuten lezen

/

03 Apr, 2023

Misschien is het je al opgevallen – Levi’s laat de 150ste verjaardag van de 501 jeans niet onopgemerkt voorbij gaan. De samenwerkingen vliegen je om de oren! De een nog unieker dan de ander. Deze week krijgt de Japanse ontwerper NIGO de eer om zijn persoonlijke collectie te lanceren. Het is een vervolg op de samenwerkingen tussen Levi’s en NIGO’s kledingmerk HUMAN MADE.

Hickory-strepen & traditionele Japanse technieken

Voor de bijzondere gelegenheid krijgt NIGO de kans om een eigen draai te geven aan zijn favoriete items uit het Levi’s archief: de 501 jeans en de 557XX-truckerjas. De tweedelige collectie is in Japan gemaakt aan de hand van traditionele technieken. Beide items zijn gehuld in een print van hickory-strepen die speciaal voor deze collectie ontwikkeld is. De jeans is uitgevoerd in 13 oz (ca. 400 g), Shrink-to-Fit selvedge denim en is voorzien van klassieke details zoals de herkenbare knopen, het iconische rode Levi’s-label en de beroemde patch met de twee paarden en het boogstiksel op de achterzakken. Passend bij het karakter van de originele 501, heeft de jeans een vintage wassing en siernaden. De 557XX-truckerjas is uitgevoerd in hetzelfde type denim, maar is in tegenstelling tot de jeans behandeld tegen krimping. Elk item komt met een ‘Levi’s x NIGO’-totebag en een co-branded hangtag.

Toekomst in verleden

De persoonlijke campagnevideo portretteert een jonge NIGO gekleed in de items van zijn collectie. In een botsauto verkent hij betekenisvolle plaatsen en activiteiten uit zijn kindertijd. Het thema ‘De toekomst ligt in het verleden’ staat centraal, legt NIGO uit in het persbericht: “'De toekomst ligt in het verleden' betekent dat je achterom kijkt om iets nieuws te maken voor later. Ik stuitte op de originele 501 met hickory-strepen in een vintage winkel in 1995. Sindsdien is de jeans niet meer opnieuw uitgebracht. Ik gebruik het verleden als inspiratiebron, en het is voor mij een grote eer om de iconische 501 speciaal voor zijn 150ste verjaardag uit de archieven te halen.”

NIGO

NIGO is een Japanse modeontwerper, muzikant en ondernemer. Hij is vooral bekend door het iconische streetwear-merk ‘A Bathing Ape’ (BAPE) dat hij in 1993 oprichtte. Al snel verwierf het merk een cultstatus onder hiphop- en skatersubculturen in Japan. Er volgden een aantal indrukwekkende samenwerkingen met grote merken en artiesten als Adidas en Kanye West. In 2005 richtte NIGO het merk Billionaire Boys Club op met Pharrell Williams. Alsof het runnen van twee merken nog niet genoeg was, lanceerde de duizendpoot in 2010 het merk HUMAN MADE. Een jaar later besloot de ontwerper om BAPE te verkopen, maar hij bleef tot 2020 nog actief als creatief directeur. Naast zijn werk in de mode-industrie is NIGO een succesvolle muzikant en producer. Hij werkte samen met artiesten als Takashi Murakami en heeft een aantal soloalbums uitgebracht.

‘Levi’s x NIGO’ is vanaf 6 april 2023 verkrijgbaar via de website en de app van Levi’s en bij de Oallery store in Amsterdam.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Wardrobe 00: Een nieuwe dimensie van streetwear door No Limit Amsterdam

Wardrobe 00: Een nieuwe dimensie van streetwear door No Limit Amsterdam

4 dagen geleden / 2 minuten lezen

    Ontdek De SS24 Resort Collectie van Daily Paper

    Ontdek De SS24 Resort Collectie van Daily Paper

    18 Apr

    /

    3 minuten lezen

    Nieuwe Patta-winkel opent haar deuren in Lagos, Nigeria

    Nieuwe Patta-winkel opent haar deuren in Lagos, Nigeria

    05 Apr

    /

    1 minuut lezen

    Puma Palermo viert zijn Siciliaanse roots met twee nieuwe colorways

    Puma Palermo viert zijn Siciliaanse roots met twee nieuwe colorways

    20 Mar

    /

    1 minuut lezen

    Geen telefoons tijdens de modeshow van The Row: de invloed van viraliteit op het modelandschap

    Geen telefoons tijdens de modeshow van The Row: de invloed van viraliteit op het modelandschap

    06 Mar

    /

    1 minuut lezen

    Burna Boy is het nieuwe gezicht van G-STAR

    Burna Boy is het nieuwe gezicht van G-STAR

    17 Feb

    /

    2 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".