Zellerfeld, het merk dat met 3D-printers de sneakerwereld wil democratiseren

Geschreven door Muus Visser

2 minuten lezen

/

06 Nov

Printed, not made - zo luidt de slogan van Zellerfeld. Het merk, in 2016 opgericht door de Duitse Cornelius Schmitt, produceert volledig recyclebare, 3D-geprinte schoenen. Schmitts ambitie? Zijn schoenen “aan iedere voet ter wereld”.

De 3D-printers van Zellerfeld, het bedrijf beschikt inmiddels over 200 stuks, moeten de sneakerwereld in de woorden van oprichter Schmitt “democratiseren”. Tegenover Hypebeast legt hij uit dat het produceren van sneakers veel geld en tijd kost. “Met 3D-printen kunnen we die kosten terugbrengen naar nul, zodat iedereen er gebruik van kan maken. Een ontwerper kan ons een design sturen, dan sturen wij de schoen de volgende dag terug.”

Thermoplastisch polyurethaan
Vorige week publiceerde Time Magazine zijn jaarlijkse lijst met beste uitvindingen. Het tijdschrift ruimde ook een plek in voor Zellerfeld en roemt het duurzame karakter van de schoen: “De futuristische schoenen van het merk zijn gemaakt van één enkel materiaal, thermoplastisch polyurethaan, waardoor ze simpel te recyclen zijn. Aan het einde van hun levensduur (of aan het einde van een seizoen) kunnen de schoenen worden teruggestuurd en omgezet in nieuwe ontwerpen.”

 

 

Schmitt begon in zijn studentenhuis in Duitsland met het bouwen van 3D-printers voor het maken van schoenen. Zijn technologie werd onder meer gebruikt door Louis Vuitton en Moncler, voor hij in 2016 Zellerfeld oprichtte. Het merk is genoemd naar het Duitse stadje waar Schmitt bouwkunde studeerde.

 

‘Heron Preston wilde met ons werken’
Zellerfeld werkte onder meer samen met Moncler, Rains en ontwerper Heron Preston. Met laatstgenoemde werd de HERON01 ontworpen en geproduceerd. “Op een gegeven moment beseften we dat onze printkwaliteit beter was dan die van andere merken, dus namen we contact op met een merk uit New York dat wilde samenwerken”, vertelt Schmitt over de ontstaansgeschiedenis van de HERON01. “We stelden wat paren tentoon in de winkel, Heron kwam binnen en vroeg wat het was. Hij wilde graag met ons samenwerken.”

 

Printed, not made - zo luidt de slogan van Zellerfeld. Het merk, in 2016 opgericht door de Duitse Cornelius Schmitt, produceert volledig recyclebare, 3D-geprinte schoenen. Schmitts ambitie? Zijn schoenen “aan iedere voet ter wereld”.

De 3D-printers van Zellerfeld, het bedrijf beschikt inmiddels over 200 stuks, moeten de sneakerwereld in de woorden van oprichter Schmitt “democratiseren”. Tegenover Hypebeast legt hij uit dat het produceren van sneakers veel geld en tijd kost. “Met 3D-printen kunnen we die kosten terugbrengen naar nul, zodat iedereen er gebruik van kan maken. Een ontwerper kan ons een design sturen, dan sturen wij de schoen de volgende dag terug.” 

 

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

‘NH Custom’ brengt de Nederlandse en Belgische sneakercultuur verder met unieke customized schoenen

‘NH Custom’ brengt de Nederlandse en Belgische sneakercultuur verder met unieke customized schoenen

3 dagen geleden / 2 minuten lezen

    A$AP Rocky benoemd tot nieuwe creative director van PUMA x Formule 1

    A$AP Rocky benoemd tot nieuwe creative director van PUMA x Formule 1

    26 Oct

    /

    2 minuten lezen

    De Patta x FC Barcelona x Nike-collectie verenigt een nieuwe generatie fans

    De Patta x FC Barcelona x Nike-collectie verenigt een nieuwe generatie fans

    15 Oct

    /

    2 minuten lezen

    Patta, FC Barcelona en Nike komen met nieuwe limited edition ‘Culers del Món’-collectie

    Patta, FC Barcelona en Nike komen met nieuwe limited edition ‘Culers del Món’-collectie

    11 Oct

    /

    1 minuut lezen

    Amsterdams modemerk 'New Optimist' heft statiegeld op kleding: “Je betaalt borg voor het gebruik”

    Amsterdams modemerk 'New Optimist' heft statiegeld op kleding: “Je betaalt borg voor het gebruik”

    01 Oct

    /

    2 minuten lezen

    Karoline Vitto’s nieuwe collectie viert vrouwelijke curves tijdens de Milan Fashion Week

    Karoline Vitto’s nieuwe collectie viert vrouwelijke curves tijdens de Milan Fashion Week

    27 Sep

    /

    2 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".