Van je passie je werk maken: glas-in-lood kunstenaar Robin Kapitein laat zien dat het gewoon kan

Geschreven door Sacha Gyapjas

4 minuten lezen

/

16 Jul, 2023

Bij glas-in-lood denk je waarschijnlijk aan de hoge ramen van een kerk, of aan de kleurrijke ramen van oude Amsterdamse gebouwen. Toch hoeft glas-in-lood niet iets uit het verleden te zijn vindt Robin Kapitein, de 31-jarige kunstenaar uit Amsterdam Noord die bijzondere glas-in-lood kunstwerken maakt. Met onderwerpen als de Amsterdamse vlag, het bekende Ola ijsje en andere alledaagse objecten geeft Robin de glas-in-lood werken een moderne twist en laat hij zien dat deze oude ambacht nog steeds springlevend is in deze tijd. Afgelopen vrijdag spraken we de kunstenaar via een videocall over zijn carrièreswitch, hoe het is om kunstenaar te zijn in Amsterdam en wat glas-in-lood nou zo speciaal maakt.

 

IMG_0387_edited.jpg

[Foto: Lieke Molenaar]

 

Kostbare ramen

Op vrijdag om half 9 ‘s ochtends zit Robin met een energieke glimlach klaar voor het interview. Ik zit er nog redelijk slaperig bij, maar voor Robin is het helemaal geen gekke tijd. Hij moest namelijk jarenlang vroeg opstaan toen hij werkte als schilder, voordat hij de carrièreswitch maakte naar glas-in-lood kunstenaar. Robin vertelt dat zijn interesse voor kunst begon tijdens de middelbare school, toen hij zich bezighield met graffiti in Amsterdam Noord. Na de middelbare school wilde hij graag iets met zijn handen gaan doen, dus besloot hij aan de slag te gaan als schilder. Hierbij schilderde hij onder andere kozijnen van oude grachtenpanden, waar je - zoals je misschien al eerder hebt opgemerkt - veel glas-in-lood ramen tegenkomt. Het waren deze interacties met de fragiele ramen die Robin’s fascinatie voor glas-in-lood aanwakkerden: “Ik moest het altijd al behandelen alsof het iets heel kostbaars, iets heel bijzonders was. Dus dat zat sowieso al in mijn hoofd. En dan kom je bij mensen binnen en dan zie je het licht erdoorheen vallen met al die kleuren.” Op een gegeven moment besloot Robin een workshop te doen over glas-in-lood maken, en hij was verkocht.

 

[Foto's: Robin Kapitein]

 

Full-time kunstenaar

In 2015 begon Robin met glas-in-lood, en sinds drie jaar heeft hij zijn andere baan achter zich kunnen laten en werkt hij full-time als kunstenaar. Robin vertelt op een hele nonchalante manier over de overgang van schilder naar kunstenaar, alsof het een hele simpele beslissing is. In werkelijkheid durft lang niet iedereen zo’n stap te maken, maar Robin praat erover zonder een grijntje twijfel of onzekerheid: “Dat [dit bijzonder is] realiseer ik me ook niet vaak genoeg hoor. Er is af en toe iemand zoals jij die dat dan zegt, en dan denk ik ‘ohja, inderdaad, wow’”. Daar komt ook nog bij dat hij alles zelf heeft opgebouwd en gefinancierd: “Ik ben heel erg gewend vanuit schilderen dat ik gewoon mijn eigen boontjes dop, en dat ik door middel van Instagram en door naar evenementen toe te gaan het zelf allemaal fix.” Robin is het levende bewijs dat je van je passie je werk kan maken - maar doe het wel verstandig, zegt hij. “Ga vooral je droom achterna, want als je het niet hebt geprobeerd ga je daar sowieso spijt van krijgen. Maar probeer het misschien gelijdelijk aan te doen. Zorg dat je al een soort basis hebt voordat je de sprong in het diepe maakt.”

 

"Het is voor mij een hele stap om daar als kunstenaar heen te gaan, in plaats van iemand die glas-in-lood in opdracht doet."

 

Europartfair

Ambachten zijn momenteel een come back aan het maken in Amsterdam, zegt Robin. Een hele gave ontwikkeling natuurlijk, maar werkruimtes vinden blijft een probleem. In een stad die wordt gezien als een cultureel epicentum en zichzelf roemt om de vele musea’s zou er ook ruimte moeten zijn voor de kunstenaars van nu, zou je denken. Helaas wordt dit steeds moeilijker: “Al die broedplaatsen, waar ik dus zef ook werkte, worden wel steeds meer naar de randen van de stad verdrukt. De loods waar ik nu zit wordt op een gegeven moment ook gewoon gesloopt en dan komt er een woontoren.” Daar tegenover staat wel dat het in dit tijdperk makkelijk is om je werk naar het publiek te brengen, via bijvoorbeeld social media. Het is niet meer nodig om een gallerij of kunsthandelaar als tussenpersoon te hebben. Ook is er dit weekend de Europartfair in Amsterdam, waarbij hedendaagse beroepskunstenaars uit Europa hun werk kunnen showcasen zonder tussenkomst van een derde partij. Voor Robin staat zijn aanwezigheid bij de kunstfair ook voor erkenning als kunstenaar: “Het is voor mij een hele stap om daar als kunstenaar heen te gaan, in plaats van iemand die glas-in-lood in opdracht doet. Dat is wel een spannende stap. Ik heb eerder wel een expositie gehad, en nu is dat in een keer een heel weekend.”

 

 

Nadat we lachend afscheid hebben genomen via ZOOM gaat Robin meteen door om op te bouwen bij de Europartfair, waar zijn kunst het hele weekend tentoon wordt gesteld. Mocht je meer van zijn werken willen zien, of ben je geïnteresseerd om zelf glas-in-lood te leren maken, kan je terecht op zijn Instagram voor workshops en een overzicht van zijn kunstwerken.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

A-dam Underwear onthult exclusieve collectie geïnspireerd door Rijksmuseum meesterwerken

A-dam Underwear onthult exclusieve collectie geïnspireerd door Rijksmuseum meesterwerken

19 Jul / 4 minuten lezen

    Off The Tracks: Utrecht's  Urban Sports & Street Culture Festival

    Off The Tracks: Utrecht's Urban Sports & Street Culture Festival

    12 Jul

    /

    2 minuten lezen

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    31 Mar

    /

    2 minuten lezen

    Oog in oog met 2000 jaar oude portretten die ‘vorige maand geschilderd lijken’

    Oog in oog met 2000 jaar oude portretten die ‘vorige maand geschilderd lijken’

    27 Jan

    /

    1 minuut lezen

    STRAAT Museum schijnt licht op oude graffitigeschiedenis met Moniker-expositie

    STRAAT Museum schijnt licht op oude graffitigeschiedenis met Moniker-expositie

    06 Feb

    /

    2 minuten lezen

    Women in Art keert terug: het belang van gendergelijkheid in de kunstwereld

    Women in Art keert terug: het belang van gendergelijkheid in de kunstwereld

    04 Jan

    /

    2 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".