Amsterdamse producer Lamsi tekende publishing deal in Frankrijk en dit is wat het inhoudt
28 Feb, 2023
4 minuten lezen
/
28 Feb, 2023
Twee weken geleden tekende producer en muzikant Lamsi - ook wel bekend als Kevin Lamsberg - een publishing deal bij Sony Music Publishing France. Je kent de 28-jarige artiest misschien van zijn virale tracks met Cyra Gwynth, zijn energieke DJ sets of zijn electronic/hiphop producties met zware bas. We gingen met hem in gesprek over wat het inhoudt om een publishing deal te tekenen, wat de voordelen en nadelen zijn, en wat je kan doen als artiest om geld te verdienen met je muziek. Lees hieronder meer over de technische kant van de muziekindustrie en hoe je hier als artiest door kan navigeren.
Foto: Lamsi
Muziekrechten en promotie
Voordat we ingaan op Lamsi’s persoonlijke ervaringen, is het belangrijk om een stukje achtergrondinformatie te geven over hoe het opnemen en uitbrengen van muziek er legaal-technisch aan toe gaat. Dit proces bestaat uit twee gedeelten: in het eerste gedeelte gaat het om het maakproces en de opname (de ‘music copyright’ kant), en in het tweede gedeelte om het promoten van de productie en het verzamelen van de bijbehorende inkomsten (de ‘music publishing’ kant). Muzikale copyrights zijn de belangrijkste manier om geld te verdienen als artiest. De verdeling van de rechten hangt af van wie de opname heeft gefaciliteerd, wie de muziek en lyrics hebben geschreven, en of de artiest wel of geen record deal heeft met een platenlabel. Music publishing zorgt ervoor dat de muziek van een artiest wordt gepromoot op verschillende plekken en dat alle inkomsten ook bij de juiste mensen terechtkomen. Aangezien dit proces vrij ingewikkeld kan zijn, is het voor sommige artiesten gunstig om een externe partij hiervoor in te schakelen - zoals Lamsi heeft gedaan met Sony Music Publishing.
Belangrijke stap
Lamsi is al een tijdje bezig in de Nederlandse, Belgische en Franse muziekscene. Als artiest brengt hij niet alleen zijn eigen muziek uit, maar produceert hij ook voor andere artiesten en maakt hij commerciële muziek voor bijvoorbeeld reclames. Hoewel hij deze diversiteit zelf ontzettend leuk vindt, brengt het een gecompliceerde legale situatie met zich mee. Lamsi is na een samenwerking met de Belgische zangeres Cyra Gwynth in contact gekomen met de Sony-branche in Frankrijk en heeft toen een publishing deal met hen afgesloten. Met deze deal zorgt Sony ervoor dat Lamsi’s muziek wordt aangeboden bij verschillende partijen - zoals reclamebureaus, filmstudio's, en radiostations - en dat hij voor al zijn producties de juiste inkomsten krijgt. Ook faciliteert Sony samenwerkingen tussen verschillende artiesten en verzorgen ze mogelijkheden om nieuwe muziek te produceren. Voor Lamsi is deze publishing deal een belangrijke stap in zijn carrière: “Sony zorgt ervoor dat ik muziek kan maken en dat ik actief blijf. Bij de publishing deal krijg je namelijk ook een advance, een lening. Die lening moet je uiteindelijk wel terugbetalen, maar dit zorgt ervoor dat ik genoeg tijd heb om muziek te maken en niet ernaast nog hoef te werken.”
Nieuwe kansen
Voornamelijk voor artiesten die hun eigen muziekproductie doen, kan het voordelig zijn om een publishing deal te nemen in plaats van een record deal. Je behoudt hierdoor namelijk de rechten op jouw compositie en ‘master recording’ waardoor je zelf meer winst ontvangt. Lamsi is zo’n artiest die al zijn producties zelf schrijft en opneemt - hij heeft dus geen platenlabel nodig om dit voor hem te doen. Wel is het handig om een partij te hebben die helpt bij het vinden van nieuwe kansen en het maken van connecties met andere (buitenlandse) muzikanten. “Er worden studiosessies voor je opgezet met mensen met wie je normaal niet in contact zou kunnen komen, of er worden schrijverskampen georganiseerd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jouw publisher zegt ‘hey, je hebt een Amerikaanse sound, zou je willen samenwerken met een aantal producers van de Sony-branche in Amerika?’. En dan kom je snel vooruit.” Wel is het belangrijk dat je een goede publishing deal afsluit. Het kan namelijk zo zijn dat de publisher na het aflopen van het contract nog steeds doorgaat met het verzamelen van jouw geld. Let goed op bij het tekenen van de deal en zorg dat je de advance op tijd terugverdient.
Voor Lamsi betekent zijn deal bij Sony Music Publishing de start van een nieuwe periode met - hopelijk - veel muzikale groei. Iedere artiest moet natuurlijk voor zichzelf kijken wat voor deal er het beste bij hem of haar past, maar de Amsterdamse producer is ervan overtuigd dat een publishing deal veel muzikanten nieuwe mogelijkheden kan bieden.
Meer van CreativeByNature
Off The Tracks: Utrecht's Urban Sports & Street Culture Festival
12 Jul / 4 minuten lezen
Nog geen reacties