Het mysterie dat Ader Error heet: een creatief collectief met een ijzersterke esthetiek
28 Nov, 2022
3 minuten lezen
/
28 Nov, 2022
In 2014 bundelden jonge creatieve geesten in Seoul hun krachten en richtten een eigen unisex modelabel op: Ader Error, kortweg ‘ADER’. Sindsdien is het merk uitgegroeid tot een grote naam in de industrie en worden de simplistische, eigenzinnige collecties wereldwijd gedragen. Daarnaast slaat het collectief regelmatig de handen ineen met merken die de futuristische ADER signature snappen. Zo werden er collecties gemaakt met Maison Kitsuné, Puma, Eastpack, Zara en Birkenstock.
Ader Error: FW22 campagne
Minimalistisch en vervreemdend
Om de creatieve brainwaves van het collectief te begrijpen (voor zover we dat überhaupt kunnen - daarover later meer), is ontleding van de naam een handige eerste stap. De ‘A’ staat voor aesthetic, ‘D’ voor drawing en ‘ER’ is toegevoegd om er een werkwoord van te maken. Letterlijk vertaald betekent het acroniem ‘mensen die putten uit esthetiek’. Dan ‘Error’: daarmee duidt het collectief op de fascinatie voor imperfectie. Het komt in elk design terug. Denk aan een asymmetrische kraag, afgebroken knopen of opvallende stiksels op ongebruikelijke plekken: ADER’s collecties zijn clean en draagbaar, maar trekken aandacht met minimalistische, vervreemdende details.
Ader Error: FW22 campagne
Genieën achter ADER
Wie de genieën achter ADER zijn, blijft een raadsel. Wat we wel weten, is dat het collectief – of de ‘crew’, zoals ze zichzelf liever noemen – bestaat uit een groep mensen met uiteenlopende professionele achtergronden. Van architectuur, mode en interieur design, tot consulting, handel en food. Je zou denken dat een gestructureerde organisatie met taakverdeling onmisbaar is. Niets is minder waar. ADER’s werkwijze is horizontaal en collectief. Of het nu over branding, design, marketing of customer service gaat: elk crewlid heeft inbreng. De manier van samenwerken blijft dus minstens zo’n groot mysterie als hun identiteit.
En daar stopt het ADER-raadsel niet. Het collectief lijkt namelijk niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk een andere taal te spreken. Zo vertelt Theodoor Kuster in een gesprek met CreativeByNature dat zijn meeting met een aantal crewleden in 2015 alles behalve soepel verliep. Als eigenaar van de Pelican Studio was hij een van de lucky few die om tafel mocht om de exclusieve collectie in te kopen. Door het gebrekkige Engels en de cultuurkloof werd het gesprek een complexe brij aan woorden. Kortom: hoe meer we te weten komen, hoe surrealistischer het fenomeen ADER wordt. Als een soort geniaal buitenaards lichaam waarin alle organen alle functies uitvoeren en alleen elkaar begrijpen.
Nostalgie en futurisme
Door onmisbare essentials als blazers, hoodies en jeans op een subtiele, maar uitgesproken manier aan te passen, creëert ADER een unieke, ijzersterke esthetiek. Gevoelens van herkenning, nostalgie en futurisme komen daarin samen. De tagline en filosofie ‘but near missed things’ benadrukt hoe de crewleden inspiratie halen uit dingen die ze missen in het dagelijks leven. Daarnaast laten ze zich inspireren door hun fascinatie voor technologie. ADER gelooft dat er buiten het menselijk domein getreden kan worden door gebruik van technologie. En dat lukt het collectief. Niet alleen de kledingcollecties ademen speels futurisme, het komt ook terug in ADER’s online kanalen. De website en Instagram pagina’s (nope, niet één, maar drie!) zijn werelden op zich waar je als bezoeker in wordt gezogen.
Ader Error: FW22 campagne
Nog geen reacties