Karoline Vitto’s nieuwe collectie viert vrouwelijke curves tijdens de Milan Fashion Week

Geschreven door Sacha Gyapjas

2 minuten lezen

/

27 Sep

De Braziliaanse ontwerpster Karoline Vitto maakte afgelopen weekend haar debuut bij de Milan Fashion Week en presenteerde met behulp van het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana een grensverleggende collectie. Op de catwalk verschenen meer dan 30 outfits, met het doel om de curviness van de modellen te accentueren en te vieren. Al helemaal in Milaan, een modestad waarin slank nog steeds het meest sociaal geaccepteerde figuur is, symboliseert Karoline’s collectie een enorme stap vooruit voor alle vrouwen die niet in dit plaatje passen.

1354526_edited.jpg

Foto: Christina Fragkou

Sexy, zelfverzekerd en veilig

“[Karoline’s kleding] laat me sexy, zelfverzekerd en veilig voelen”, vertelt model Ceval nadat ze voor Karoline Vitto op de catwalk heeft gelopen. Karoline maakt geen ‘smalle’ kledingstukken die óók in een plus size maat komen, maar creëert items speciaal voor de lichamen van curvy vrouwen. De items benadrukken de aspecten waar vrouwen vaak een hekel aan hebben bij zichzelf en laten zien dat deze delen van het lichaam juist mooi zijn. Aan alles merk je dat de collectie echt gemaakt is ‘voor vrouwen door vrouwen’, wat een fijne afwisseling is in het door mannen gedomineerde modelandschap en de onmogelijke schoonheidsidealen die daarbij gepaard gaan.

Belangrijke stap

In de afgelopen jaren hebben Dolce & Gabbana ieder seizoen een opkomende ontwerper uitgenodigd om een show te lopen tijdens de laatste dag van de Fashion Week in Milaan, waarbij ze hun atelier, materialen en kennis beschikbaar stellen voor de nieuwe collectie. Dankzij de Britse stylist en modejournalist Katie Grand werd het dit seizoen Karoline Vitto. Domenico Dolce van Dolce & Gabbana vertelt aan Vogue: “We waren dol op haar [Karoline’s] fijngevoeligheid. Het is zo sensueel, zo sexy; ze heeft zo'n duidelijke visie. Het is een nieuwe kijk op de modewereld.” Voor de nieuwe collectie haalde Karoline inspiratie uit Dolce & Gabbana’s collectie van 1992. Luipaardprint, satijn en denim spelen een belangrijke rol in de kledingstukken, in donkere zwart- en bruintinten die goed passen bij de gekozen modellen. “Ik hoop echt dat de industrie hierdoor hun manier van werken herevalueert”, vertelt Karoline aan Vogue. “We hebben een geweldige cast van curvy modellen. Voor mij is dit een belangrijke stap en ik hoop echt dat andere merken ook gaan nadenken om deze modellen te casten.”

Foto's: Vogue Runway

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

A-dam Underwear onthult exclusieve collectie geïnspireerd door Rijksmuseum meesterwerken

A-dam Underwear onthult exclusieve collectie geïnspireerd door Rijksmuseum meesterwerken

19 Jul / 2 minuten lezen

    Off The Tracks: Utrecht's  Urban Sports & Street Culture Festival

    Off The Tracks: Utrecht's Urban Sports & Street Culture Festival

    12 Jul

    /

    2 minuten lezen

    Wardrobe 00: Een nieuwe dimensie van streetwear door No Limit Amsterdam

    Wardrobe 00: Een nieuwe dimensie van streetwear door No Limit Amsterdam

    17 May

    /

    1 minuut lezen

    Ontdek De SS24 Resort Collectie van Daily Paper

    Ontdek De SS24 Resort Collectie van Daily Paper

    18 Apr

    /

    3 minuten lezen

    Nieuwe Patta-winkel opent haar deuren in Lagos, Nigeria

    Nieuwe Patta-winkel opent haar deuren in Lagos, Nigeria

    05 Apr

    /

    1 minuut lezen

    Puma Palermo viert zijn Siciliaanse roots met twee nieuwe colorways

    Puma Palermo viert zijn Siciliaanse roots met twee nieuwe colorways

    20 Mar

    /

    1 minuut lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".