Modeontwerper, stijlvisionair en DJ: het leven en nalatenschap van Virgil Abloh
20 Jan, 2024
1 minuut lezen
/
20 Jan
Toen hij overleed in 2021, kende veel mensen de toen 41-jarige Virgil Abloh als creative director van Louis Vuitton’s mannenlijn. Zijn trouwe fans weten dat hij nog veel meer heeft gedaan in zijn carrière: met zijn scherpe oog voor stijl en viraliteit blies Virgil de ene na de andere trend in leven. Vandaag, iets meer dan twee jaar na zijn dood, gaan we langs een aantal hoogtepunten van zijn carrière en reflecteren we op de enorme culturele impact die deze modeontwerper, DJ en visionair heeft gemaakt.
![](https://dmwwzc2o2m3fi.cloudfront.net/media-library/2544/conversions/virgil-abloh-walks-the-runway-during-the-louis-vuitton-news-photo-1638173378-webp.webp)
Bachelor in architectuur
Virgil groeide op als zoon van twee Ghanese immigranten in Illinios, waar zijn moeder hem leerde naaien en zo het eerste zaadje van zijn interesse in mode werd gepland. In Chicago behaalde Virgil zowel zijn bachelor- als masterdiploma in civiele techniek en architectuur, maar de behoefte om zichzelf creatief te ontwikkelen begon richting het einde van zijn studie steeds sterker te worden. In 2009 belandde hij samen met Kanye West als stagiair bij het Italiaanse modemerk Fendi in Rome, wat de start betekende van wat uiteindelijk een langlopende vriendschap en samenwerking zou worden tussen de twee.
Off-White
Na zijn stage bij Fendi experimenteerde Virgil met verschillende creatieve projecten - hij startte de RSVP Gallery, richtte zijn eerste bedrijf Pyrex Vision op en werd de creative director van Kanye’s agency Donda - maar grootschalig succes kwam in 2013 met het inmiddels wereldberoemde modehuis en creatieve platform Off-White. De naam verwijst naar ‘het grijze gebied tussen zwart en wit’, wat overeenkomt met de interdisciplinaire aanpak van het merk. Off-White representeerde op dat moment een vernieuwing in de mode-industrie: streetwear, high-end mode en kunst komen samen en worden door zowel bekendheden als normale mensen gedragen. Met iconische symbolen zoals de aanhalingstekens (“Off-White”), het gekruiste logo, het ‘barricadestreep’ motief en de zip ties is het merk heel herkenbaar en gingen verschillende items binnen no-time viraal.
Foto's: verschillende virale items van Off-White
Drie procent-regel
Er was niet alleen maar lof voor de opkomende modeontwerper die opeens dé hotshot was van de industrie. Het feit dat voor Virgil de impact van een product belangrijker was dan een bepaalde esthetische visie - in tegenstelling tot veel oudere modehuizen die juist sterk vasthouden aan hun visuele heritage - werd soms gezien als opportunistisch. Ook Virgil’s beruchte ‘drie procent regel’ zorgde voor ophef: de ontwerper was van mening dat je een product maar drie procent hoeft aan te passen om er iets nieuws van te maken. Dit wekt natuurlijk zorgen op als het gaat om plagiaat en appropration, maar voor Virgil ging het meer om het respect voor de schoonheid van iets in zijn pure vorm. Zo vertelde hij tijdens zijn gastcollege bij Harvard over de creatie van de Off-White x Nike Air Force 1: “Ik wilde proberen mezelf in te houden en maar drie procent ervan te wijzigen, want ik wil niet een andere schoen. Ik wil iets maken waardoor ik de schoen herken die er al is.”
Louis Vuitton
Rond 2018 was Off-White volgens de ranking van e-commerce bedrijf Lyst een van de meest populaire merken ter wereld, en liet daarmee zien dat streetwear nu ook tot high-end mode behoort. Het feit dat Virgil dure kleding populair kon maken onder jongeren was een van de redenen dat hij hetzelfde jaar werd benoemd tot creative director van de Louis Vuitton mannenlijn. “Mijn belangrijkste functie is om het merk te vertalen naar de huidige cultuur”, vertelde de ontwerper vlak na zijn benoeming aan nieuwskanaal CBNC. “Mijn doelgroep kan soms 12 jaar oud zijn, en dat is een ongelofelijke taak, maar ik hou van de uitdaging om een merk wat 100 jaar oud is te vertalen naar iemand van 12 jaar oud. Dat is mijn specialiteit.” Niet alleen was dit een doorbraak omdat het de fusie van jong met oud, casual en chic compleet maakte, maar ook voornamelijk omdat Virgil de eerste zwarte hoofdontwerper was van het modehuis.
Foto's: Valerio Mezzanotti / New York Times. Verschillende LV-collecties ontworpen door Virgil Abloh.
Niet in een hokje te stoppen
Aan wat Virgil allemaal heeft bereikt tijdens zijn tijd met Louis Vuitton zou je een apart artikel kunnen wijden, maar we zetten graag een aantal bijzondere projecten van de designer zelf in de spotlight. Een van mijn persoonlijke favorieten is de door Virgil ontworpen doorzichtige Pioneer-draaitafel - echte eyecandy voor iedere DJ of audiofanaat - die in 2019 in het Chicago Museum of Modern Art tentoon stond gesteld. Deze samenwerking kwam onder andere tot stand vanwege Virgil’s DJ- en producercarrière: als sinds de middelbare school draait hij met veel plezier plaatjes, en sinds 2018 kun je hem ook horen met eigen tracks op Spotify. Daarnaast vond Virgil het belangrijk om te laten zien dat zijn werk niet in een hokje geplaatst kon worden: zo ontwierp hij in 2020 samen met Mercedes-Benz een flashy G-Wagon, en creëerde hij samen met Nike een elegante tennistutu die door Serena Williams tijdens de 2018 US Open gedragen werd.
Foto's: Virgil's uiteenlopende projecten
Giving back to the community
Tijdens zijn carrière heeft Virgil er werk van gemaakt om andere jonge creatievelingen te supporten en te begeleiden. Niet alleen zette hij de Postmodern Scholarship Fund voor zwarte studenten die wilden starten in de modeindustrie, maar ook lanceerde hij het online onderwijsplatform ‘Free Game’, begeleidde hij jonge kunstenaars en designers in het NikeLab Chicago Re-Creation Center en startte hij samen met Off-White een fondsenwervingsprogramma genaamd "I Support Young Black Businesses". Naast alle geweldige designs die Virgil het leven heeft geroepen, is zijn impact op de modeindustrie van onschatbare waarden. Hij verbreedde het beeld van hoe ‘luxekleding’ er uit moet zien, wie het kan dragen en door wie het wordt ontworpen, en deed daarnaast zijn best om zijn kennis te door te geven aan de volgende generatie. Een icoon wat sinds zijn vroegtijdige dood in 2021 gemist wordt door modeliefhebbers wereldwijd.
Virgil Abloh's eerste release
Nog geen reacties