Concertverslag: in een uitverkocht Melkweg tilt Willem Nederlandse hiphop naar een nieuw niveau

Geschreven door Sacha Gyapjas

4 minuten lezen

/

04 Apr

Al jarenlang kennen we voormalig The Opposites-lid en rapper Willem de Bruin als een innovatieve artiest, maar afgelopen vrijdag kwamen zijn genreoverstijgende kwaliteiten nog meer tot zijn recht tijdens de een-na-laatste stop van de ‘Spuug van God’-tour. In een uitverkochte Melkweg vierde Willem de release van zijn nieuwe album met een uitgebreide show die zowel uitbundig als intiem was. We kwamen zonder verwachtingen naar het concert, maar liepen vol bewondering de zaal weer uit. Lees het volledige verslag hieronder.

Geen doorsnee optreden

Met een indrukwekkende lichtinstallatie, gitarist/toetsenist en DJ staat Willem op het podium van de Melkweg. Nog voordat het eerste nummer wordt ingezet, kan je zien dat hier veel moeite in is gestoken: de belofte van een bijzonder optreden hangt in de lucht. De rapper begint de show met een aantal nummers van zijn nieuwe album, waarbij de nadruk ligt op de gitaar, de vocals en de dramatische belichting. Het duurt even voordat het publiek is opgewarmd - dit is immers niet een doorsnee hiphopoptreden - maar de hardcore fans zingen vanaf het eerste nummer alle lyrics luidkeels mee. Later op de avond komen ook een aantal oudere nummers aan bod, die de rapper in een experimenteel jasje heeft gestoken. Een van de hoogtepunten van de show is de aangrijpende versie van ‘Achter de Wolken’, waarbij de oprechte lyrics helemaal tot zijn recht komt.

Heldere stem

Een uitzonderlijke kwaliteit van Willem is dat hij een heldere stem heeft die op een of andere manier écht tot je doordringt en zowel stoer als teder kan zijn. Ook tijdens dit optreden maakt hij goed gebruik van deze kwaliteit. Waar een andere rapper soms niet duidelijk te horen is in een concertzaal of overstemd wordt door de diepe bas van de beat, kwam Willem’s stem glashelder boven de muziek uit. Hierdoor kwamen de bijzondere teksten van ‘Spuug van God’ écht binnen bij het publiek en luisterde iedereen aandachtig. Ook bij mezelf merkte ik dat de krachtige woorden me raakten - wat er uiteindelijk voor zorgde dat ik de dagen erna non-stop het nieuwe album heb zitten luisteren. Dan doe je toch wel iets goed als als optredende artiest.

Spuug van God

Willem brak zeventien jaar geleden door met hiphopduo The Opposites en scoorde samen met rapper Big2 meerdere landelijke hits, zoals ‘Hey DJ’ en ‘Sukkel Voor De Liefde’. In 2014 ging het duo uit elkaar en begonnen beide rappers aan hun solocarrière, waarna in 2018 Willem’s eerste soloalbum ‘Man In Nood’ volgde. Een maand geleden bracht de inmiddels 38-jarige artiest zijn tweede soloproject uit, genaamd ‘Spuug van God’. Ter ere van deze release doet hij een tour door Nederland en België, startend in een bomvolle Paradiso op 29 februari en eindigend in Antwerpen.

Ontwikkelend geluid

Hoewel Willem over het algemeen bekend is als rapper, is het geen geheim dat hij muziek maakt die niet in één hokje te plaatsen is. In hits zoals ‘Slapeloze Nachten’ en ‘Licht Uit’ uit 2013 en solonummers zoals ‘Houten Pak’ en ‘Wilde Paarden’ uit 2018 worden rap, zang, hiphop, dance, en electro met elkaar vervlochten in een unieke mix die soms een knallend dansnummer oplevert, en soms een introspectieve monoloog. Willem’s nieuwste album bevat naast de klassieke hiphop bars ook UK garage-beats, Moby-achtige samples en véél gitaar. Het album zal waarschijnlijk geen enorme hits opleveren, maar is wel een prachtige ontwikkeling in het geluid van Nederlandse hiphop.

LP’tje

Met een tevreden gevoel liepen we vrijdagavond de Melkweg weer uit, waar iedereen bij de uitgang van het gebouw een LP’tje meekreeg met vier nog niet uitgebrachte nummers er op. Niet alleen als aandenken aan het optreden, legt Willem aan het einde van de show uit, maar ook als belofte dat er snel weer nieuwe releases aankomen. Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt door deze avond, en hopelijk horen we dit jaar meer van de rapper.