De legacy van Arnhemsgewijs: “de eerste groep die R&B in het Nederlands kon vertalen op deze manier”

Geschreven door Sacha Gyapjas

5 minuten lezen

/

23 Dec

Muziekgroep Arnhemsgewijs heeft geschiedenis geschreven in Nederland: Edsel Camron, Regillio Belliot, Benjamin Vlijt en Lloyd Wezer vormden de eerste Nederlandstalige R&B-groep en braken door in 1996 met hun grote hit ‘Je Hebt Me Gebruikt’. Vandaag de dag is het genre veel bekender onder het Nederlandse publiek en zijn er meerdere R&B-artiesten van eigen bodem, maar de grondslag ligt bij deze vier mannen. Deze week spraken we met Lloyd, een van de voormalige zangers van Arnhemsgewijs, over de opkomst van de groep, wilde anekdotes en R&B in Nederland.

Foto: Arnhemsgewijs

Ontstaan van Arnhemsgewijs

Op een regenachtige donderdag ontmoet ik Lloyd Wezel, beter bekend als zanger Lloyd de Meza, via Zoom. Het succes van Arnhemsgewijs was ‘voor mijn tijd’ - ik heb dus niet het geluk gehad de Nederlandse muziekscene te ervaren in de jaren ‘90 - maar Lloyd vertelt me graag over het ontstaan van de muziekgroep. Edsel, ook wel bekend als producer Bionic, kreeg in 1995 de opdracht van Polygram om een Nederlandstalig R&B-nummer op te nemen. Hiervoor verzamelde hij Lloyd voor de zang, Reguillio (Step) voor de rap, en Benjamin (Benji) voor de toasting (een manier van zang die veel in dancehall muziek gebruikt wordt). 

 

Hoewel ze allemaal al wel individueel actief waren in de muziekindustrie, was dit de eerste keer dat de vier samenwerkten. Op een ‘blauwe maandag’ doken ze de studio in, en binnen één dag was er het nummer ‘Je Hebt Me Gebruikt’. Tijdens het tv-programma ‘U bent aan de beurt’ met Peter-Jan Rens ging de single in première, en daarna ging het nummer als een vuurtje door Nederland. “Toen we hem uitbrachten, was het een sneltrein”, vertelt Lloyd. “Hij [het nummer] kwam uit, toen had je nog TMF en The Box, en mensen begonnen het nummer daar heel vaak aan te vragen. Er was geen ommekeer aan, het hek was van de dam.” 

 

"Toen we uitstapte op het plein hebben we echt moeten vluchten. Onze kleren zijn letterlijk van ons lijf gerukt.”

Impact in Nederland

Lloyd is er zeker van dat een deel van het succes lag aan het feit dat het nummer in het Nederlands was opgenomen in plaats van in het Engels: “Ik denk dat het een hele grote bijdrage had, aangezien in die tijd het Nederlands toch wel wat mensen meer pakte. Want om Engels te begrijpen, vooral in Nederland, moest je echt een hele cursus doen en daar hielden Nederlanders niet van.” Op deze manier kwam de boodschap van het nummer veel makkelijker over, en in combinatie met hun unieke samenstelling - die Lloyd met die van de Fugees vergelijkt - viel de groep goed in de smaak bij het Nederlandse publiek. “Onze combinatie werkte verschrikkelijk goed. Je had alle elementen in één.” 

 

Menigte van vrouwen

In 1997 volgde de single ‘Ik Mis Jou’, en niet snel daarna het debuutalbum ‘We Maken Geen Grappen’. Binnen no-time waren de leden van de groep nationale sterren geworden, met alle gevolgen van dien. Lloyd vertelt over een optreden in Enschede, waarbij de groep moest vluchten voor de menigte vrouwen die zich daar had verzameld: “Ze gaven al onderweg in de auto door aan ons als we daar aankomen, we niet moeten schrikken, ‘we gaan proberen om door de crowd heen te manoeuvreren, maar we zijn wel getipt al dat het chaos is’. Wij dachten dat het wel mee viel, maar toen we uitstapte op het plein hebben we echt moeten vluchten. Onze kleren zijn letterlijk van ons lijf gerukt.”

Hasj en Hennessy

Ondanks alle aandacht en populariteit, was Lloyd niet weggelegd voor het rocksterrenleven: “Faam was iets waar je natuurlijk naar verlangde, maar het was niet de katalysator voor mij. Toen wij op de piek van onze carrière stonden op dat moment, heb ik heel erg de spiegel voor mezelf gehouden: is dit wel waarvoor we het doen?” Het antwoord op die vraag was ‘nee’ voor de zanger, en in 1997 besloot hij uit de groep te stappen. “Als je onze riders bijvoorbeeld zag, dan stond er gewoon een blok hasj op, twee flessen Hennessy, dat soort dingen. Maar voor mij was dat niet tastbaar genoeg, want het ging niet meer over de muziek.” 

 

Lloyd ging verder als solo-artiest en Mitchell Brunings volgde hem op als zanger van Arnhemsgewijs. In 1998 wint de groep de TMF-Award voor beste binnenlandse R&B, en in 1999 valt Arnhemsgewijs dan toch uit elkaar. Iedereen gaat een andere kant op, maar de leden bleven op goede voet en zijn tot de dag van vandaag vrienden.

 

"We waren, vanuit een moeilijke positie waarin donkere artiesten niet echt werden geaccepteerd, de allereerste groep die zo’n grote [record] deal kregen"

Screenshot 2023-12-22 at 17.15.42

Foto: Verschillende covers van Arnhemsgewijs.

R&B in Nederland

Hoewel Arnhemsgewijs een relatief kort bestaan had, is de legacy die ze hebben achtergelaten blijvend. Lloyd: “We waren, vanuit een moeilijke positie waarin donkere artiesten niet echt werden geaccepteerd, de allereerste groep die zo’n grote [record] deal kregen, en ook de eerste groep die R&B in het Nederlands kon vertalen als hoe wij dat hebben gedaan.” Ook vertelt de zanger dat ze als een van de weinigen in die tijd Surinaamse woorden in hun liedjes gebruikten, iets wat daarvoor helemaal niet gebruikelijk was. “Dat heeft alles gedaan voor de culture. Het was ongekend. De R&B-scene nu is veel groter, en er wordt veel geld verdiend van de blauwdruk die wij achter hebben gelaten. Arnhemsgewijs heeft wel degelijk invloed gehad op de scene zoals hij nu is.”

 

Voor lange tijd waren de grootste hits van Arnhemsgewijs niet te vinden op het internet, maar sinds september dit jaar zijn ze weer te beluisteren op alle streamingsdiensten. Ook bracht Lloyd in november een remake uit van zijn nummer ‘Elke Stap’ uit 2002, gebaseerd op het ‘Every Breath You Take’ van Sting. Hoewel niet iedereen Arnhemsgewijs nog kent, hebben ze een grote bijdrage gedaan aan de ontwikkeling van Nederlandstalige R&B en hiphop, en heeft de groep ook gewoon heerlijke, soulvolle muziek voortgebracht.

 

Foto: Een jonge Lloyd bij het Real Hot Festival in de Kuip, waar Arnhemsgewijs optrad.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Melissa Lopes

Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Melissa Lopes

16 uur geleden / 5 minuten lezen

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Zulema

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Zulema

    2 dagen geleden

    /

    2 minuten lezen

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Sherefa Yorks

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: Sherefa Yorks

    6 dagen geleden

    /

    3 minuten lezen

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: YVES

    Maak kennis met de artiesten van R&B-concertavond ‘Less Than Three’: YVES

    29 Apr

    /

    2 minuten lezen

    8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

    8 jaar Beyoncé’s Lemonade: een blik op een muziekaal en visueel meesterwerk

    23 Apr

    /

    2 minuten lezen

    UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

    UPDATE: ‘Less Than Three’ concertavond in Paradiso brengt nieuwe generatie Nederlandse R&B-artiesten samen

    22 Apr

    /

    1 minuut lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".