Nederlands hiphoptijdschrift Get Familiar Magazine is duidelijk geen hobbyproject
16 Dec, 2023
2 minuten lezen
/
16 Dec
In 2019 begon Arjun Chadha Get Familiar Magazine, een fysiek tijdschrift met hiphop als basis. Voor het blad interviewde de maker onder meer RZA, Thundercat en Earl Sweatshirt. En het slaat aan: het magazine wordt wereldwijd verkocht.
[ Fotocredit: hiphopinjesmoel]
Het tijdschrift als medium is al meermaals doodverklaard. De gedachte: nu alles online te lezen is, wil niemand meer betalen voor een fysiek blad. Het Nederlandse hiphoptijdschrift Get Familiar Magazine logenstraft die logica. Het eerste nummer van het blad kwam uit in 2019, inmiddels wordt het Engelstalige magazine wereldwijd verkocht.
In het blad interviewt maker Arjun Chadha mensen uit de internationale hiphopcultuur over maatschappelijke thema’s. Dat kunnen gesprekken zijn met artiesten - in het meest recente nummer spreekt hij Thundercat - maar ook met andersoortige makers. Zo interviewde Chadha voor het eerste nummer schrijfster Angie Thomas. Chadha maakt Get Familiar Magazine helemaal alleen.
Het blad dat hij zelf miste
Met het tijdschrift - waarin alleen lange interviews staan en geen prijsvragen, recensies of korte artikelen - won Chadha in 2020 een Mercur als Belofte van het Jaar. Een jaar later won hij de prijs voor European Independent Magazine of the Year. Hij maakt het blad dat hij zelf miste in de media en binnen hiphop, vertelt hij aan het Parool: “Als dit al bestond was ik nu iets heel anders aan het doen.” Volgens Chadha luisteren er steeds meer mensen naar hiphop, maar worden de cultuur en de ideeën erachter nog niet altijd begrepen.
Toch gaat het blad niet hoofdzakelijk over hiphop; Chadha zet bewust niet het woord ‘hiphop’ op de cover. De muziek en de cultuur vormen eerder de basis voor gesprekken over grotere thema’s als racisme, gentrificatie en feminisme.
Na de eerste editie vroeg ik me sterk af of het aan zou slaan. Maar nu wordt het wereldwijd gekocht
‘Makers snappen concept’
Voor het magazine sprak Chadha naast de hierboven genoemde namen onder meer met RZA (Wu-Tang Clan), Loyle Carner en Earl Sweatshirt. In het Parool legt hij uit dat het moeilijk blijft zulke grote namen te strikken. “Maar als ik het doel van het tijdschrift uitleg, willen velen wel. Makers snappen het concept.”
Voorlopig gaat hij door met Get Familiar Magazine, vertelt Chadha het Parool. “Na de eerste editie vroeg ik me sterk af of het aan zou slaan. Maar nu wordt het wereldwijd gekocht - het is volgens mij wel duidelijk dat het geen hobbyproject is.”
Meer van CreativeByNature
Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat
31 Mar / 2 minuten lezen
Nog geen reacties