HERC The Agency maakt culturele en sociale vooruitgang mogelijk door middel van marketing

Geschreven door Sacha Gyapjas

4 minuten lezen

/

21 May

Voor degenen die denken dat marketing alleen maar over sales en cijfers gaat, is HERC The Agency hier om het tegendeel te bewijzen. Je kent ze misschien al van de Tony’s Chocolony ‘Fair/Unfair’ campagne, of G-Star’s ‘Uniform of the Free’ reclame. Deze Amsterdamse marketing agency creëert bijzondere campagnes rondom bedrijven die iets postiefs uitdragen, en versterkt hiermee hun impact in de binnen- en buitenlandse samenleving. Met een divers team aan creatievelingen brengen ze de cultuur verder en zorgen ze dat juist degenen met een vooruitstrevende boodschap gehoord worden. Alsof dat nog niet genoeg is, hebben ze afgelopen week ook nog een kunst-fundraiser gehouden voor de nasleep van de aardbeving in Turkije en Syrië. Om de marketing agency en hun gedachtegoed beter te leren kennen, hielden we een interview met Elif en Clare van HERC. Lees hieronder meer over de kracht van reclames, DJ Kool Herc en de recente fundraiser.

6a6860_767ca2f0316c4eb6be869fcf5e692a65~mv2.jpeg

Afbeelding: HERC The Agency

Een verschil maken door goede marketing

Marketing en branding zijn krachtige tools, als je goed weet hoe je er mee om moet gaan. HERC probeert deze kracht te gebruiken om de juiste verhalen te promoten en zo mensen op een positieve manier te motiveren, vertelt Art Director Elif. “Branding heeft een heel breed publiek, en heeft ook een soort macht op de samenleving. De verhalen die je vanuit een merk vertelt, kunnen heel veel mensen raken. Als je dan de juiste verhalen vertelt aan de mensen die het merk aanspreekt, dan kan je heel veel impact maken. Er wordt heel vaak over marketing en advertising gesproken van ‘ja dat is slecht, dat is kapitalistisch’, maar je kan ook juist met een merk als Tony’s werken, die wel een goede boodschap hebben. Dat is het verschil wat je kan maken.” HERC heeft een ‘holistische’ aanpak waarmee ze niet alleen een bepaalde opdracht uitvoeren, maar ook de hele image van een bedrijf kunnen veranderen. Door hun internationale en cultuur-georiënteerde mentaliteit onderscheiden ze zich van andere marketing agencies binnen Nederland. Daarnaast speelt het team zelf een belangrijke rol: iedereen heeft een andere creatieve achtegrond, en brengt zijn of haar expertise met zich mee. Die verschillende vaardigheden en inzichten zorgen ervoor dat ieder project een unieke twist krijgt.

“We zien onszelf als ‘culturele curators’"

Innovatieve legacy

Het zou heel goed kunnen dat de naam ‘Herc’ je bekend voorkomt: DJ Kool Herc was namelijk een hiphoppionier uit de jaren ‘70 die bekend is staat om het uitvinden van de ‘breakbeat’. Herc’s DJ-stijl creëerde de blueprint voor het genre en inspireerde vele andere legendarische artiesten - zoals Grandmaster Flash en The Sugarhill Gang - om hiphop verder te ontwikkelen. Toen Emilio, Rogier en Niels de agency oprichtte, zochten ze naar een naam die symbool zou staan voor innovatie, en zo kwam ze bij ‘Herc’ terecht. Ze hebben zijn naam natuurlijk niet zomaar overgenomen: de drie hebben DJ Kool Herc in levende lijven kunnen ontmoeten, waarna de DJ zijn zegen gaf - zo leeft de legacy voort. De filosofie van HERC The Agency bestaat uit drie basispilaren: progressief, internationaal en divers. In het interview vertelde Managing Director Clare hoe ze dit perspectief toepassen in hun werk: “We zien onszelf als ‘culturele curators’, omdat we nieuwsgierig zijn naar de wereld en ook van verschillende culturen komen. We werken graag met merken die er hetzelfde instaan, waar het meer gaat om progressief zijn, diverse waardes en culturele nieuwsgierigheid. Daar doen we ons beste werk.”

HERCHERC_4a3.jpeg

Foto: HERC The Agency. Oprichter Emilio, Rogier en Niels samen met DJ Cool Herc in Brooklyn.

HERC For Humanity

Twee van de teamleden van HERC, waaronder Elif, zijn van Turkse afkomst. Toen de aardbeving plaatsvond in Turkije en Syrië greep dit hen enorm aan en wilden ze actie ondernemen. Elif: “Emilio zag dat het ons heel erg raakte. En dat was ook echt zo, want je houdt alles bij. Dus wij zaten een maand lang in die bubbel, en dat is ook gewoon zichtbaar, dus hebben we daar gesprekken over gehad.” Uit deze gesprekken ontstond het idee voor ‘HERC For Humanity’: een concept binnen HERC waarmee er hulp geboden kan worden aan binnen- en buitenlandse situaties die dat nodig hebben. Afgelopen woensdag hielden ze voor het eerst een fundraiser op het kantoor van HERC met kunstenaars als Brian Elstak, Mous Lamrabat, en Airich. De fundraiser was succesvol: alle kunst was verkocht, en de totale opbrengst van €13.400 werd gedoneerd aan doelen die Elif en het andere teamlid zelf hadden uitgekozen. Wat HERC For Humanity in de toekomst gaat doen kan heel erg varieëren, vertelt Elif. “Het doel is dat als er iets nodig is, dat wij er dan zijn om er iets voor te doen. Dat kan heel verschillend zijn, het kan ook zijn dat we zelf met een project komen wat een van onze werknemers heel erg raakt. Het hoeft niet altijd een fundraiser te zijn, het kan ook zijn om een stem te verheffen ergens over. Het gaat echt over het menselijke aspect.”

Misschien dat je het uitgesproken en opvallende werk van HERC al wel eens bent tegengekomen. Check hieronder een aantal van hun populaire campagnes en houdt je ogen open voor wat ze in de toekomst gaan ondernemen (want het zou nog wel eens groots kunnen zijn).

YoungCapital 'Whatever Works. Work.'-campagne

G-Star 'Uniform of the Free'-campagne

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Radioshow Wat Anders één jaar terug op de radio: “We praten alsof er geen microfoon openstaat”

Radioshow Wat Anders één jaar terug op de radio: “We praten alsof er geen microfoon openstaat”

03 Oct / 4 minuten lezen

    PlusPlusOne maakt de Nederlandse marketingwereld stapje voor stapje diverser

    PlusPlusOne maakt de Nederlandse marketingwereld stapje voor stapje diverser

    30 Sep

    /

    4 minuten lezen

    Prof. Soortkill over schrijven, 'smibologie'  en de vijf boeken die op hem de meeste impact hadden

    Prof. Soortkill over schrijven, 'smibologie' en de vijf boeken die op hem de meeste impact hadden

    04 Sep

    /

    3 minuten lezen

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    29 May

    /

    1 minuut lezen

    “We verkopen geen bakje diversiteit, het is tijd dat we meer erkenning krijgen”

    “We verkopen geen bakje diversiteit, het is tijd dat we meer erkenning krijgen”

    24 May

    /

    8 minuten lezen

    Dio en Timor op Coachella: discussie over Frank Ocean, Rosalía's perfectie én ijsjes voor 42 dollar

    Dio en Timor op Coachella: discussie over Frank Ocean, Rosalía's perfectie én ijsjes voor 42 dollar

    20 Apr

    /

    10 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".