PlusPlusOne maakt de Nederlandse marketingwereld stapje voor stapje diverser

Geschreven door Sacha Gyapjas

4 minuten lezen

/

30 Sep

Het Amsterdamse opleidingsprogramma PlusPlusOne heeft één missie: het Nederlandse marketinglandschap diverser en inclusiever maken. Met het uitgebreide programma bieden ze jongeren een kans zich te oriënteren op de marketingindustrie en begeleiden ze hen bij het maken van de eerste professionele stappen. Een organisatie die niet alleen roept ‘het moet beter!’, maar ook een plan van aanpak heeft. We spraken met Angelo Bromet, medeoprichter van PlusPlusOne, over waarom dit werk zo belangrijk is en welke vooruitgang ze al hebben geboekt.

 

+PlusOneS3Grad_265_edited.jpg

[Foto: PlusPlusOne]

 

Reactie op Black Lives Matter

Het hoofdkantoor van PlusPlusOne zit in Amsterdam Zuidoost, in een voormalig bedrijvenpand wat er van buiten onopvallend uitziet. Maar de echte kenner weet dat vele van deze herbestemmingspanden in Amsterdam de meest bijzondere creatieve organisaties huisvesten - en PlusPlusOne is hier geen uitzondering op. De organisatie begon in 2020, in de nasleep van wereldwijde Black Lives Matter-beweging. Angelo: “PlusPlusOne is eigenlijk een soort reactie vanuit de creatieve industrie op de moord van George Floyd. In de reclamewereld ontstond er een discussie over ‘wat doen wij eigenlijk aan de gelijkwaardigeheid van mensen’.” Hieruit kwam het idee voor een nieuw programma wat jongeren van kleur een kans biedt om meer over de marketingindustrie te weten te komen en hun ook op weg te helpen in het werkveld - dit werd PlusPlusOne.

 

Angelo_edited.jpg

[Foto: PlusPlusOne. Co-founder Angelo Bromet]

 

Mogelijkheden laten zien

Het programma bestaat uit zes maanden opleiding en zes maanden betaalde stage. In het eerste halfjaar worden de kandidaten alles bijgebracht over de marketingindustrie: essentiële kennis, verschillende functies en verdienkansen. Vervolgens gaan ze zelf toewerken naar het maken van een eigen campagne en worden ze klaargestoomd voor een stage bij een van PlusPlusOne partneragency’s. Angelo legt uit dat het belangrijk is om te laten zien hoeveel kansen er zijn in deze industrie: “We merkten gewoon dat in de opvoeding van heel veel mensen van kleur, men bijna alleen maar praat over dokter, advocaat en dat soort dingen. Maar het moment dat je zegt ‘ik ga in de creatieve industrie werken’, gaan je ouders je aankijken met een blik van ‘is dat niet gelijkwaardig aan arm?’”. Het opleidingsprogramma helpt om dit stigma te verbreken en laat zien dat er wél veel mogelijkheden zijn.

 

[Foto's: PlusPlusOne. Opnames van een eigen campagne]

 

Schadelijke status quo

Maar waarom is het dan nodig dat de marketingindustrie verandert? Om het heel simpel te zeggen: de demografie van de industrie is niet hetzelfde als die van de mensen die ze proberen te bereiken. Het gevolg daarvan is dat discriminerende stereotypes in stand worden gehouden, culturen op een verkeerde manier gebruikt worden en mensen zich niet gezien voelen. Angelo vertelt over de schadelijke status quo: “Het feit dat je industrie hebt die campagnes creëert die cultuurshiftend zijn, want, laten we eerlijk zijn, media heeft zo’n gigantisch grote impact op hoe we denken, doen, leven en naar elkaar kijken, en dat daar al die tijd mensen hebben gezeten die het niet nodig vonden om een perspectief toe te voegen aan hun manier van denken.”

 

Verandering aan twee kanten

Gelukkig ligt de last om de marketingwereld te verbeteren niet alleen bij de nieuwe generatie. Ook doet PlusPlusOne een onboarding programma, waarbij ze marketingbureaus en agency’s wegwijs maken in de wereld van diversiteit en inclusiviteit, en kijken of ze intern ready zijn om nieuwe mensen te ontvangen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat daar ook steeds meer de focus gaat liggen, zodat de industrie vanuit twee kanten innoveert. Als voorbeeld van een organisatie die het wel goed doet, noemt Angelo Wieden+Kennedy. Het reclamebureau staat met name bekend om hun campagnes met Nike en zij bewegen echt vanuit de cultuur van hun doelgroep. Het is volgens Angelo belangrijk dat er niet alleen mensen van kleur meewerken achter de schermen en op beeld, maar dat deze mensen ook worden gezien voor wie ze zijn.

 

Als ik wegloop van het interview komt er één woord in me op: hoopvol. In deze tijd hoor je maar al te vaak lege beloftes over een diversere en inclusievere samenleving, alleen worden die woorden maar zelden getransformeerd in een realiteit. Plus Plus One geeft deze woorden wel invulling, door zowel de bestaande markt aan te pakken als nieuw talent voor te bereiden.

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Radioshow Wat Anders één jaar terug op de radio: “We praten alsof er geen microfoon openstaat”

Radioshow Wat Anders één jaar terug op de radio: “We praten alsof er geen microfoon openstaat”

03 Oct / 4 minuten lezen

    Prof. Soortkill over schrijven, 'smibologie'  en de vijf boeken die op hem de meeste impact hadden

    Prof. Soortkill over schrijven, 'smibologie' en de vijf boeken die op hem de meeste impact hadden

    04 Sep

    /

    3 minuten lezen

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    Pioniers: Leeroy en SugaCane over 'culture vultures', erkenning van hun vader en echte hip hop

    29 May

    /

    1 minuut lezen

    “We verkopen geen bakje diversiteit, het is tijd dat we meer erkenning krijgen”

    “We verkopen geen bakje diversiteit, het is tijd dat we meer erkenning krijgen”

    24 May

    /

    8 minuten lezen

    HERC The Agency maakt culturele en sociale vooruitgang mogelijk door middel van marketing

    HERC The Agency maakt culturele en sociale vooruitgang mogelijk door middel van marketing

    21 May

    /

    4 minuten lezen

    Dio en Timor op Coachella: discussie over Frank Ocean, Rosalía's perfectie én ijsjes voor 42 dollar

    Dio en Timor op Coachella: discussie over Frank Ocean, Rosalía's perfectie én ijsjes voor 42 dollar

    20 Apr

    /

    10 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".