Brutalisme, watertanks en Arabische kleding: de visuele inspiratie achter de beelden van ‘Dune: Part Two’

Geschreven door Sacha Gyapjas

4 minuten lezen

/

09 Mar

Ben je ook zo onder de indruk van de adembenemende beelden van ‘Dune: Part Two’? Dan ben je niet de enige. De nieuwe sci-fi film is nog geen maand uit, maar trekt nu al grote aantallen kijkers - niet alleen vanwege de beroemde cast, maar ook vanwege het visuele spektakel. ‘Dune: Part Two’ is het tweede deel in de verfilming van Frank Herbert’s gelijknamige boekenserie uit 1965 en een vervolg op de succesvolle ‘Dune’ film uit 2021. De beelden voor de filmserie zijn tot stand gekomen onder leiding van regisseur Denis Villeneuve en art director Patrice Vermette, die samen met de rest van het creatieve team het onmogelijke mogelijk maakten. Lees hieronder meer over de visuele inspiratie achter ‘Dune: Part Two’.

Foto: Warner Bros

Moodboards

De visuele basis voor de wereld van Dune werd al jaren geleden bepaald, tijdens de voorbereidingen van het eerste deel in de filmserie. Canadese art director Patrice Vermette werd aangewezen om de wereld uit Frank’s boeken te vertalen naar visuele beelden. In een interview uit 2021 met BBC’ Science Focus vertelt Patrice dat de eerste moodboards voor de films bestonden uit beelden van onder andere portretfotograaf Richard Avedon, conceptarchitect Nicolas Moulin, Mesopotamische ziggurat architectuur en Braziliaans brutalisme. Vanuit daar bouwde het visuele concept team de beelden voor Arrakis, de planeet waar een groot gedeelte van de twee films zich op afspeelt. 

Foto's: werk van Richard Avedon en Nicolas Moulin als inspiratie voor de Harkonnen.

Foto's: Braziliaans brutalisme en ziggurat architectuur als inspiratie voor Arrakis.

Fictieve culturen

In de Dune-serie worden verschillende fictieve culturen weergegeven, met allemaal hun eigen achtergrondverhalen en soms zelfs talen. De groep die we in ‘Dune: Part Two’ het meeste zien zijn de Fremen, de bewoners van de zanderige Arrakis-planeet. Je ziet als snel dat het team inspiratie haalde uit het Midden-Oosten en de Arabische cultuur, en dan met name uit Egypte, Syrië en Marokko In sterk contrast staat de Harkonnen-familie, de koloniale macht op Arrakis, met hun onnatuurlijke, industriële zwart-wit stijl. Voor Patrice gaat het idee van de verschillende groepen verder dan alleen wat je op beeld ziet, vertelt hij aan Condé Nast. de geschiedenis, gewoontes en sociale positie van de culturen spelen allemaal een rol: “Voor mij is het een kwestie van identiteit. Wie zijn deze mensen, en wat is hun erfenis?” Deze uitgebreide uitwerking draagt aanzienlijk bij aan de geloofwaardigheid van de films en draagt bij aan het creëren van een eigen wereld, à la ‘Lord of the Rings’.

 

Opname locaties

De opnames van Arrakis ‘Dune: Part Two’ vonden voornamelijk plaats in de woestijn van Abu Dhabi (de zandduinen) en Jordanië (de grote rotsformaties), terwijl de beelden voor de ‘Imperial Planet’ werden gefilmd bij de door Carlo Scarpa ontworpen Brion begraafplaats in Italië. Giedi Prime, de derde planeet die wordt weergegeven in de film, is grotendeels opgenomen op filmsets in Boedapest. De inspiratie voor de thuisplaneet van de Harkonnen-familie komt uit ondergrondse watertanks - want ‘de Harkonnen zijn ratten’, vindt Patrice.

Foto's: een septische watertank vs. de Giedi Prime planeet.

Géén greenscreens

Het was voor de makers van de films erg belangrijk dat de beelden een level van ‘echtheid’ hadden, vertelt Patrice aan BBC. “Voor Denis [Villeneuve] en mij is de insteek altijd geweest dat als je iets buitengewoons wilt geloven, je het moet verankeren in de normaliteit. Daarom hebben we geen greenscreens gebruikt.” Een uitdagende aanpak, maar met een spetterend resultaat. Een voorbeeld van hun toewijding aan realistische beelden is het gebruik van échte ornithopters (libelle-vormige ruimteschepen), die gebouwd werden door het Engelse bedrijf BGI. Ook de spectaculaire scène waarin hoofdpersoon Paul op een megaworm rijdt is met een echte ‘Worm Unit’ gecreëerd (het duurde ‘alleen maar’ drie maanden om de scène te schieten). De beelden van de film bevatten natuurlijk veel nabewerking, maar hebben allemaal een basis die geschoten is op fysieke locaties.

 

Achterliggende boodschap

Al met al zit er ontzettend veel toewijding in de Dune-filmserie, en dat zie je. Het is niet voor niks dat ‘Dune: Part Two’ in het eerste weekend alleen al 190 miljoen dollar opbracht: natuurlijk zijn er de loyale sci-fi fans, maar de combinatie van veelbelovende promotiebeelden en een cast vol bekende acteurs maakten dat het een hit is bij het grote publiek. Patrice hoopt de film de kijkers ook aan het denken zet: “Voor mij is goede science fiction eigenlijk een manier om impliciet onze maatschappij te weerspiegelen. Ik denk dat Dune daarvoor het perfecte boek is, omdat het gaat over kolonialisme, onszelf opdringen aan andere culturen, exploitatie van natuurlijke grondstoffen en de manier waarop we de planeet en elkaar behandelen. Als je Giedi Prime ziet, is dat waar we naartoe gaan. Het is entertainment, maar tegelijkertijd is sci-fi het perfecte middel om te reflecteren op onszelf.”

Foto: Patrice Vermette met zijn Dune moodboards.

Foto: regisseur Denis Villeneuve op de set van 'Dune: Part Two'

Nog geen reacties

avatar

Meer van CreativeByNature

Comedian Sjoerd Scott brengt het liefst mensen samen met zijn grappen

Comedian Sjoerd Scott brengt het liefst mensen samen met zijn grappen

06 Apr / 4 minuten lezen

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    Comedy en muziek komen samen in de kunstgalerie van het art’otel met art’beat

    31 Mar

    /

    2 minuten lezen

    A$AP Rocky schittert én rapt in Rihanna’s nieuwe ‘FENTY Skin’ commercial

    A$AP Rocky schittert én rapt in Rihanna’s nieuwe ‘FENTY Skin’ commercial

    09 Jan

    /

    1 minuut lezen

    The Sphere: hightech podium in Las Vegas brengt live events naar een ongekend niveau

    The Sphere: hightech podium in Las Vegas brengt live events naar een ongekend niveau

    07 Jan

    /

    3 minuten lezen

    Studio Ghibli’s nieuwe film ‘The Boy and The Heron’ is de anime-versie van ‘Alice in Wonderland’

    Studio Ghibli’s nieuwe film ‘The Boy and The Heron’ is de anime-versie van ‘Alice in Wonderland’

    02 Jan

    /

    1 minuut lezen

    Nederlands hiphoptijdschrift Get Familiar Magazine is duidelijk geen hobbyproject

    Nederlands hiphoptijdschrift Get Familiar Magazine is duidelijk geen hobbyproject

    16 Dec

    /

    2 minuten lezen

    Cookie voorkeuren

    Deze website maakt gebruik van cookies om de website te laten functioneren en statistieken te bewaren. Deze statistieken zijn volledig anoniem tenzij je andere toestemming geeft. Klik deze melding weg met "Advies gebruiken" om alle cookies te gebruiken. Wil je je eigen instellingen gebruiken, klik dan op "Gebruik mijn instellingen".